talesman-Review tidningen

Indie musik är olika. Det är typ av en catch-all genre för artister som du inte skulle definiera som klassisk rock, pop eller rap. Av den anledningen, även för långvariga indie lyssnare, finns det alltid artister som går oupphörligt.

oavsett om det här är din entré till indie, eller om du bara vill utforska ett nytt hörn av genren, är den här listan ett bra ställe att börja. Från indie pop och folk till rock finns det variation.,

Soccer Mommy är en av de mest framträdande ansikten up-and-coming indie rock. Hennes ofta ljusa, catchy riffs och låtar överlagras med ärligt djupa texter uttryckta med en viss ambivalent nonchalance. Hennes senaste album, ”Color Theory”, är biografiskt, och dess hitsingel, ”Circle The Drain”, är ett vittnesbörd om hennes låtskrivande skicklighet.

Pinegrove gick med i indie rock-scenen i början av 2010-talet och fick snabbt en fanatisk följd. Deras ljud kännetecknas av milda rockinfluenser och ett litet land twang. Låtskrivare Evan Halls texter är direkta och uppriktiga., Deras senaste album, ”Marigold”, släpptes tidigare i 2020. Beläget bland en uppsättning av stora spår,” hårnål ” har sin distinkta varumärke slow-tempo rock och poesi-liknande lyricism.

band av hästar rör sig i riktning mot folkrock. Känd för sin 2005 hit ”the Funeral,” gruppen har sedan släppt fyra fulla album, den mest fulländade som är utan tvekan ” Infinite Arms.”Gruppen har alltid fokuserat på akustisk energi med bra stöd och har lyckats med bergorienterade ballader (”The Great Salt Lake”), mild, atmosfärisk akustik (”Detlef Shrempf”) och allt däremellan.,

Phoebe Bridgers har varit ett samtalsämne nyligen, som hennes andra album, ”Punisher”, är inställd för utgivning i juni. Hennes emo-rock ven av indie handlar om en Dylanesque diskussion om upprörande och vardagliga erfarenheter. En av hennes senaste singlar, ”Tokyo,” diskuterar en orolig far relation i en uppriktig ton tydligt sin egen. Spår som” motion Sickness ”och” Scott Street ” droppar med musikalisk talang och lyrisk geni, alla understrukna av en djup ångest. Se till att kolla in ”Boygenius,” hennes samarbete med Julien Baker och Lucy Dacus.,

j Ember är förmodligen det minst kända namnet på den här listan, och kanske beror det på att han ännu inte har släppt ett fullängdsalbum. J Ember s catchy och uppslukande låtar gör att du vill sätta på ett snett leende och bara njuta av hans släta, hypnotiska ljud. Hans EP, ”Green Eyes”, släpptes förra månaden, och titelspåret är en catchy pop-liknande sång om oförklarlig attraktion.

Eden är avgörande indie pop., Hans låtar består i allmänhet av tenor och falsett sång över en komplex elektronisk bakgrund, vars effekt är att hävda upplevelsen av lyssnare och transportera dem till en värld av gul upplysta tunnlar och långa kamera exponeringar. Ibland kommer ett känsligt akustiskt ljud att bryta igenom, och Edens känslomässiga överflöd sätts på full skärm. Hans andra album, ”No Future”, släpptes i februari.

Alt-J har en av de mest distinkta rösterna i indie., Deras debutalbum, ”An Awesome Wave,” känns perfekt när lyssnade på som helhet, och sångaren Joe Newmans nästan whiny röst är skrämmande vacker. Prisad för deras texter historicitet och poetiska egenskaper, deras ljud är en kombination av spot-lit sång, udda trumma, gitarr och bas bitar och en övergripande något psykedelisk atmosfär. Se ”Matilda” eller den klassiska ” vänster hand fri.”

Alvvays flyttar tillbaka mot indie pop, deras ljud harkening att den Brittiska Shoegazing genre i slutet av 80-talet för att få inspiration., Deras melodier droppar med sötma, och backdrops är en full palett av ljud som gör att du vill stänga dina ögon och bara rocka till musiken, eller titta frånvarande på dina skor, som subgenre-namnet antyder. Deras senaste album, ”Antisocialites”, är hit efter bedövning hit.

Death Cab for Cutie utgör en viktig hörnsten i definitionen av indie rock, och de är sannolikt den mest erkända lagen på denna lista. Sångare Ben Gibbard röst sipprar oförglömlig uppriktighet., Oavsett om det är deras mest hjärtskärande akustiska spår eller en intensivt uppslukande rockballad, kommer DCFC att hitta en plats i din spellista med sina stadiga baslinjer och mjuka ackord. Varje album skiljer sig markant från det sista, men ”Kintsugi” och ”Transatlanticism” är två igenkännliga höjdpunkter.

Sharon Von Etten har ristat ut ett distinkt ljud i indierock och folk. Hennes texter är känsloladdade men inte öppet sentimentala. Hennes röst är lite hård men flyter med en robust skönhet. Hennes musikaliska bakgrund är starkt harmonisk och ofta lite dissonant., Von Ettens sång ”Seventeen” (det finns också en version med Norah Jones) är ett verk av generationell insikt och underbar komposition.