recensioner av J. K. Rowlings Harry Potter-serie

Harry Potter och Trollkarlens sten
av J. K. Rowling; illus. av Mary Grandpré
Levine/Scholastic
granskat 1/99
föräldralösa Harry Potter har levt en hunds liv med sina hemska släktingar. Han sover i kvastskåpet under trappan och behandlas som en slav av sin moster och farbror., På sin elfte födelsedag börjar mystiska missives komma till honom och kulminerar så småningom i ankomsten av en jätte som heter Hagrid, som har kommit för att eskortera honom till Hogwarts School of Witchcraft och Wizardry. Harry lär sig att hans föräldrar dog rädda honom från en ond trollkarl och att han själv är avsedd att vara en trollkarl med stor makt. Harrys förvånade introduktion till wizardrys liv börjar med sitt köp, under Hagrids vägledning, av alla verktyg av en aspirerande trollkarl: wand, robes, cauldron, broomstick, owl., Hogwarts är den typiska brittiska offentliga skolan, med stor betoning på spel och heder av husen. Harry ’ S house är Gryffindor, den tidskrämda rival Slytherin: han blir en stjärna på Quidditch, ett extremt komplicerat spel som spelas med fyra olika bollar medan hela laget swoops om på broomsticks. Han studerar herbologi, historien om magi, charm, Potions, the Dark Arts och andra arcane ämnen, samtidigt som han kommer närmare sitt öde och hemligheten hos trollkarlens sten., Han gör vänner (och fiender), går igenom farliga och spännande äventyr och motiverar de hoppfulla förutsägelserna om honom. Den ljushjärtade kaparen färdas genom det territorium som ägs av den sena Roald Dahl, särskilt vid behandling av skurkarna — de är likformigt så orubbligt hemska som möjligt — men tonen är mycket mer tillgiven. En charmig och läsbar romp med en mest sympatisk hjälte och fylld med härliga magiska detaljer. ANN A. blommor
Harry Potter och Hemligheternas kammare
av J. K. Rowling; illus., Mary Grandpré
Skolastiska/Levine
Granskat 7/99
I den här uppföljaren till den enormt populära Harry Potter och de Vises Sten, Harry återvänder till Hogwarts Skola för Häxkonster och Trolldom för sitt andra år efter en eländig sommar med sina Elever (nonmagical) släktingar. Än en gång är Harrys skolupplevelser färgade av möten med geniala spöken och antagonistiska lärare, av rivaliteten mellan good-guy Gryffindor House och slimy Slytherin House, och av ett olycksbådande mysterium som ska lösas med Harrys ärkefiende, den mörka trollkarlen Lord Voldemort., Än en gång förstoras attraktionen av Rowlings traditionella brittiska skolhistoria tiofaldigt av de fantasielement som läggs på den. Atmosfären Rowling skapar är unik; berättelsen whizzes längs; Harry är en anspråkslös och helt sympatisk hjälte. Men sanningen att säga, kan du känna som om du har läst allt innan. Rowling slog tydligt på en vinnande formel med den första Harry Potter — boken; Den andra boken — men fortfarande roligt-känns en smula, ja, formulaisk. MARTHA V. PARRAVANO

Harry Potter och Fången från Azkaban
by J. K. Rowling; illus., av Mary Grandpré
Levine / Scholastic
recenserad 11/99
alla aktuella recensioner av Harry Potter-böcker bör förmodligen riktas till någon framtida publik för vilken Harry är bok snarare än fenomen; för närvarande verkar recensioner överflödiga. För rekordet är då, o future reader, den senaste delen i Harrys saga ganska bra bok., Grunderna förblir desamma: det är ytterligare ett år på Hogwarts School of Witchcraft och Wizardry (där det finns perforce ett nytt försvar mot Dark Arts-läraren); det är fortfarande Harry, Ron, Hermione, Hagrid, Gryffindor House och rektorn mot Professor Snape, Draco Malfoy och hans Slytherin goons, Lord Voldemort och olika andra mörkrets krafter. Men alla element som gör formelarbetet ökar här., Karaktärerna är särskilt intressanta, särskilt den ovannämnda nya läraren, Professor Lupin, en man med en ylande hemlighet; Sirius Black, en fruktad, eventuellt galen, flydde fånge som tros ha förrått Harrys föräldrar och sägs nu vara efter Harry; och Harry själv, som står inför verkligheten av sina föräldrars våldsamma dödsfall blir en starkare person — och en mer komplex hjälte., Quidditch-åtgärden är den bästa än; Hogwarts-klasserna (vård av magiska varelser, spådom och Potions) är uppfinningsrika och underhållande; och Rowling drar av en snygg bit av tidsmanipulation i bokens spännande klimax. Det finns också hopp om en minskning av kraften som Harrys Muggle släktingar verkar ha över honom – och så en sannolikhet att vi inte behöver uthärda ganska mycket av dessa tiresomely endimensionella tecken i framtiden. På tal om det . . . ha en varm butterbeer, framtida läsare och njut av. MARTHA V., Parravano
Harry Potter och bägaren av eld
Scholastic/Levine
granskade 11/00
Den fjärde boken i Harry Potter-fenomenet, på 734 sidor, är vad du kallar en wallow-en som vissa kommer att hitta omfattande, övertygande skriven och absorberande; andra, långa, rambling och tortuöst fylld med adverb (”’vilken typ av objekt är Portkeys?”sa Harry nyfiket”)., År fyra på Hogwarts finner Harry enjoined som den överraskande fjärde Tävlande i Triwizard Tournament — ”en vänlig tävling mellan de tre största europeiska skolor wizardry” — under vilken han är en drake, räddar Ron från merpeople, och finner sin väg genom en labyrint som, ovetande Dumbledore och goda krafter, leder till den mörka trollkarlen Voldemort och till döden av en av de andra tävlande., Innan och mellan bokens stora handling (turneringen tillkännages inte förrän sidan 186, och Harrys engagemang inte förrän sidan 271), utforskar Rowling hennes huvudtema för good vs. evil och hennes mindre teman av värdet av lojalitet och moraliskt mod och ondskan i gul journalistik, förtryck och bigotry. Vi upptäcker till exempel att Hagrid inte bara är överdimensionerad utan deljätten, vilket anses vara ett skamligt arv.vi ser Hermione bli hånad som en ”mudblood” för hennes blandade Muggle-trollkarlförälderskap., Rowlings betoning här är mycket mindre på skollivet (inte en enda inter-house Quidditch match!) och mycket mer på den bredare trollkarlsvärlden och samtidigt på Harrys smalare, personliga värld, eftersom han har sin första kamp med Ron och frågar en tjej till sin första dans. Men på det hela taget är den känslomässiga effekten besviken liten. Hogwarts elevs död orsakar nary en hiss av läsarens ögonbryn; den komplicerade förklaringen till Voldemorts infiltration av Hogwarts är ganska befängt och omöjligt att räkna ut från de givna ledtrådarna., Karakteriseringen verkar också bli tunnare, med Dumbledore i synnerhet reducerad till en karikatyr av genialitet. Som en övergångsbok gör dock bägare av eld sitt jobb-grundligt om det är ansiktsligt – och väcker några tantaliserande frågor: kommer Snape verkligen att bli en av de goda killarna? Vad är sambandet mellan Harrys och Voldemorts stavar, mellan Harry och Voldemort själv? När Harry berättar sin berättelse om Voldemorts återkomst, vad betyder den flyktiga glansen av triumf i Dumbledores ögon? Håll ögonen öppna, Pottermaniacs, i år fem. MARTHA V., Parravano

Harry Potter och Phoenix ordning
av J. K. Rowling; illus. av Mary GrandPré
Levine/Scholastic
granskat 9/03
denna översyn är ungefär som den ökända träd som faller i en obebodd skog: osannolikt att göra ett ljud. Men för rekordet är HP5 det bästa i serien sedan Azkaban, och långt överlägsen turgid HP4. Med Rowling än en gång efter formeln för att ge Harrys dagliga problem och bekymmer samma vikt som den större striden om gott vs ont, finner Harry, nu en sullen femton, sig i rollen som outsider., De vuxna trollkarlarna i Phoenix-ordningen förbereder sig för Voldemorts återkomst utan honom; på Hogwarts ignoreras han av Dumbledore, förbjuden från Quidditch och — tack vare sned pressbevakning-allmänt betraktad som en lögnare och en ”weirdo.”Ett nytt försvar mot den mörka Konstläraren, som stöds av ett magiskt ministerium i Voldemort-denial, börjar ta över Hogwarts ett repressivt utbildningsdekret åt gången, vilket ger Rowling möjlighet till en skarp kantad satir., Detta är en av de roligaste av böckerna, med komiska set bitar huvudrollen farbror Vernon och Hagrid, och med Fred och George Weasley överträffade sig i ogudaktigt roliga asides. Men det är också en av de mest obehagligt aggressiva: vuxna snarl på varandra; Slytheriner och Gryffindors verkar ständigt förolämpa varandra, och till och med komma till slag. Handlingen bär inte noggrann granskning, och den climactic konfrontationen mellan ”Dumbledores Armé” (en grupp Hogwarts studenter ledd av Harry) och en horde av Death Eaters är en banal shoot-’em-up scen med lite magi kastat in., Den avslutande omslaget, men där Dumbledore förklarar allt för Harry (och till oss), innehåller en uppenbarelse om Neville Longbottom som borde hålla fansen fizzing med wild surmise till nästa delbetalning. HP5 är fortfarande en mycket passiv läsupplevelse, med allt arbete som utförts av författaren och ingen krävs av läsaren (viz. dessa allestädes närvarande, tvetydighet-utlakning adverb: ”’jag stannar inte bakom!”sade Hermione ursinnigt”)., Men tally bokens styrkor och svagheter som du kan, faktum kvarstår att Rowling återigen har skapat en fullfjädrad värld, och för erfarenheten av att vara där med Harry kan HP5 inte slå. MARTHA V. PARRAVANO
Harry Potter och Halvblodsprinsen
J. K. Rowling; illus., av Mary GrandPré
Levine/Scholastic
granskat 9/05
denna sjätte Harry Potter kommer wow seriens många fans — Rowling levererar de sympatiska karaktärerna och spännande situationer som har gjort serien så populär, handily vävning i tomter som börjat i tidigare böcker och återvänder till komiska häftklamrar av wizard school life samtidigt som de ger nya nyheter., Connoisseurs kommer att notera att Rowlings verkliga uppmärksamhet är inriktad på att ställa in Harrys slutliga showdown med Lord Voldemort: Dumbledores privata Pensieve tutorials med Harry, där de två siktar genom olika karaktärers minnen om den mörka Herrens historia, söker efter medel för att besegra honom, är bokens huvuddrag men kommer att betala helt bara i sista volymen., Ändå finns det gott om engagerande mysterium och spänning här: titelkaraktären, Halvblodsprinsen, ockluderade för det mesta av boken som bara författaren till några användbara anteckningar i Harrys potions text, brister i häpnadsväckande framträdande i slutet. Harry själv, blev mer självständig, avgörande och” fantasifull”, kommer av ålder, begår sig av sitt eget val att besegra Voldemort och acceptera att tidigare beskyddare som hans föräldrar och Dumbledore (och även Dursleys) inte längre står mellan honom och fara., Gamla animosities mot Snape, nu försvaret mot Dark Arts-läraren (vars vridna lojaliteter blir ännu mer ogenomskinliga), och Draco Malfoy, den nyaste Dödsätaren rekryterar, fortsätter oförminskad och crescendo till en epokal förräderi på nära håll, briljant trollad av Rowling. I kriget mot Voldemort kan Snape visa sig vara linchpin lika mycket som Harry, men för att få reda på det måste läsarna vänta på den ultimata Harry, book seven. ANITA L. BURKAM

Harry Potter och Dödsrelikerna
by J. K. Rowling ; illus., av Mary GrandPré
Levine/Scholastic
granskat 9/07
den vilt populära serien slutar med en smäll som Harry Potter, pojken som bodde, överger den välbekanta tillflyktsorten Hogwarts att besegra Lord Voldemort en gång för alla — eller så hoppas han., Från en hårhöjande flykt i bokens början till den monumentala striden i slutet som ställer Dödsätarna mot Phoenix, Dumbledores Armé och många magiska varelser (inklusive en osannolik kontingent av husälvor) bryter Deathly Hallows formel, undviker skolbarnets inställning av det förflutna för ett rakt uppsökande äventyr utan Quidditch, kvarhållanden och tentor. På flykt, nu-sjutton-årige Harry, Ron och Hermione söka ut Horcruxes, introducerades i bok Sex som nyckeln till Voldemorts förstörelse., Under tiden, Harry, upprörd över hans mentor Dumbledore död, pussel genom den tidigare Hogwarts rektor skumma förflutna och upptäcker ett nytt sätt att besegra Voldemort: de Deathly Hallows, tre legendariska objekt som tillsammans ger sin ägare makt över döden.
När boken öppnas har Voldemort börjat ta makten i en tyst kupp: med diskriminering kodifierad, steg för steg, i lag och kritiker snabbt ”försvann”, är det resulterande samhället en välbekant dystopisk Mardröm-och Hogwarts är ingen fristad., Snarare, med den fortfarande gåtfulla Snape installerad som rektor och flera Dödsätare läggs till personalen, är det ett ungdomsfängelse och indoktrineringscenter. Rowling drar några slag i att skildra detta dystra landskap: tortyr, om inte grafiskt beskrivet, är oförsonligt närvarande, och kroppsantalet klättrar allt högre. Läsare som växte upp med serien kommer att uppskatta hur det har mognat, men yngre nykomlingar kan bli överväldigade av en nivå av våld och förlust som långt överträffar alla tidigare volymer.,
Rowling hade uppenbarligen ett långt öga för plottning: många mindre personligheter dyker upp från träarbetet för att uppfylla tidigare förskuggning, medan andra — Ron och Neville Longbottom, speciellt — äntligen kommer till sin egen. När det gäller Harry flörtar pojkens hjälte med mörkret och kastar oförlåtliga förbannelser med en känsla av ”heady control” och ominöst frestad av löftet om makt som plågade Dumbledore. I slutändan räddas han dock av sin förmåga till kärlek och självuppoffring, och det är här som Rowlings budskap ringer högt och tydligt., Harry definieras konsekvent av hans medkänsla; det kan till och med vara hans (tillfälliga) fall, som när hans val att avväpna snarare än att döda en av fienden identifierar honom bland en kader av lockbete. Men medkänsla är den kvalitet som gör det möjligt för Harry att bryta hatcykeln mellan Muggle och wizard, house elf och human, och till och med Gryffindor och Slytherin — och rippleffekterna av denna prestation är oöverskådliga.
Ravenous fans och högre än någonsin insatser åt sidan, boken har sina brister., Rowling rabatterar fortfarande sin publiks förmåga att läsa mellan linjerna och lämnar ingen subtilitet till fantasin (till en rättfärdigt arg Hermione, ”” Ja”, säger Ron sycophantically”); vissa plot enheter verkar som hastiga tillägg till den magiska regelboken; och scenerna av konceptuell utställning, särskilt en plodding som bisects Harry och Voldemorts slutliga showdown, är dåligt integrerade, sällan upprätthåller spänning., Rowling uppfyller dock löftet om tidigare volymer, binder upp lösa trådar, fördjupar karaktärskomplexiteter för att matcha Harrys utvecklande erkännande av livets nyanser av grått, drar ut varje känslomässigt stopp och leder hennes hjälte till vuxen ålder samtidigt som hon producerar den mest fokuserade plotlinjen och skiktad, hjärt-i-halsen klimax i serien. (Snape spelar sin roll, och istället för att lösa sin karaktär som rent gott eller rent ont, tillåter Rowling honom ett fullständigt mått på både och den interna konflikten att matcha.,) Efter allt adrenalin släpper en epilog försiktigt läsare, skiner en kort nitton år-senare ljus på efterdyningarna för alla inblandade som innehåller små, tillfredsställande ekon av Harrys egen första introduktion till trollkarlsvärlden.
det är oroande att nå slutet av en saga som uppnådde sådana höjder av kulturell mättnad; det finns inte tillräckligt med handling eller bittersweet upplösning i världen för att förbereda oss för slutligheten av den sista sidan, och läsarna vill alltid ha ett kapitel, en mer historia, innan de lämnar bokens universum., Rowling erkänner graciöst denna ambivalens. Deathly Hallows öppningsscener hittar Harry, för sista gången inne i Dursleys hus på nummer fyra, Privet Drive, siktar genom sina tillhörigheter, påminner om tidigare eskapader och wistfully bidding farväl till dem som, som hans föräldrar och gudfader, förlorades för honom. Läsarna kommer att dela sina känslor av nostalgi i detta triumferande farväl till pojkens trollkarl. CLAIRE E. BRUTTO
För mer i vår Fan-Vecka-serien, klicka på taggen Fan Vecka 2016 och se #HBFanWeek på Twitter.