Anmeldelser af J. K. Rowlings Harry Potter-serie

Harry Potter og de Vises Sten,
ved J. K. Rowling; illus. af Mary Grandpr.
Levine/Scholastic
anmeldt 1/99
forældreløs Harry Potter har levet et hundeliv med sine forfærdelige slægtninge. Han sover i kosteskabet under trappen og behandles som slave af sin tante og onkel., På hans ellevte fødselsdag, mystiske budsendelser begynde ankommer til ham, og det kulminerede til sidst i ankomsten af en kæmpe ved navn Harry, der er kommet til at eskortere ham til Hogwarts Skole for Heksekunster og Troldmandsskab. Harry lærer, at hans forældre døde for at redde ham fra en ond troldmand, og at han selv er bestemt til at være en troldmand med stor magt. Harrys forbavsede introduktion til troldmandens liv begynder med hans køb under Hagrids vejledning af alle værktøjer fra en håbefuld troldmand: stav, klæder, kedel, kosteskaft, ugle., Hog .arts er den typiske britiske offentlige skole, med stor vægt på spil og Ære af husene. Harrys hus er Gryffindor, Slytherins hævdvundne rival: han bliver en stjerne på .uidditch, et ekstremt kompliceret spil, der spilles med fire forskellige bolde, mens hele holdet svinger rundt på kostestikker. Han studerer Botanik, Historie, Magi, Troldmænd, Potions, den Mørke Kunst, og andre mystiske emner, alt imens at komme tættere på sin skæbne og hemmeligheden bag de vises sten., Han får venner (og fjender), går gennem farlige og spændende eventyr og retfærdiggør de håbefulde forudsigelser om ham. Den lethjertede kaper rejser gennem det område, der ejes af den afdøde Roald Dahl, især i behandlingen af de onde — de er ensartet så ubarmhjertigt forfærdelige som muligt — men tonen er meget mere kærlig. En charmerende og læsbar romp med en mest sympatisk helt og fyldt med dejlige magiske detaljer. ANN A. BLOMSTER
Harry Potter and the Chamber of Secrets
af J. K. Rowling; illus., af Mary Grandpré
Skolastiske/Levine
Anmeldt 7/99
I denne efterfølger til den fænomenalt populære Harry Potter og de Vises Sten, Harry vender tilbage til Hogwarts Skole for Heksekunster og Trylleri, for hans andet år, efter en elendig sommer med sine Muggler (nonmagical) pårørende. Igen, Harry ‘ s skole oplevelser er farvet af møder med venlige spøgelser og antagonistiske lærere, af rivalisering mellem godt-fyr hogwarts og slimet Slytherin Hus, og af en ildevarslende uløst mysterium, der involverer harrys ærkefjende, den mørke troldmand Lord Voldemort., Endnu engang, tiltrækningen af ro .lings traditionelle britiske skolehistorie forstørres ti gange af de fantasielementer, der er overlejret på den. Atmosfæren ro .ling skaber er unik; historien suser sammen; Harry er en beskedent og fuldstændig sympatisk helt. Men sandheden at fortælle, du kan føle det som om du har læst det hele før. Ro .ling ramte klart en vindende formel med den første Harry Potter — bog; den anden bog — dog stadig sjovt-føles en smule, godt, formel. MARTHA V. PARRAVANO

Harry Potter og Fangen af Azkaban
af J. K. Rowling; illus., af Mary Grandpr.
Levine/Scholastic
anmeldt 11/99
Alle aktuelle anmeldelser af Harry Potter-bøger skal sandsynligvis rettes til et fremtidig publikum, for hvem Harry er bog snarere end fænomen; i øjeblikket synes anmeldelser overflødige. For rekorden, O future reader, er denne seneste rate i Harrys saga en ganske god bog., Det grundlæggende er de samme: det er andet år på Hogwarts Skole for Heksekunster og Troldmandsskab (hvor der er nødvendigvis et nyt Forsvar Mod mørkets kræfter-lærer), er det stadig Harry, Ron, Hermione, Hagrid, hogwarts, og rektor versus Professor Snape, Draco Malfoy og hans Slytherin bøller, Lord Voldemort, og forskellige andre mørkets kræfter. Men alle de elementer, der gør formlen arbejde er forhøjet her., De tegn, der er særligt interessant, især de førnævnte nye lærer, Professor Lupin, en mand med en hylende hemmelighed, Sirius Black, en frygtet, muligvis mad, der er undsluppet fange, der menes at have forrådt Harry ‘ s forældre og er nu siges at være efter Harry, og Harry selv, der står i virkeligheden i hans forældres voldelige dødsfald bliver en stærkere person og en mere kompleks hero., Den Quidditch handling er den bedste endnu; Harry klasser (Pleje af Magiske Væsner, Divination, og Potions) er opfindsomme og underholdende, og Rowling trækker ud en fiks smule tid manipulation i bogen er spændende klimaks. Der er også håb for en formindskelse af kraften, som Harrys Muggle — slægtninge synes at have over ham-og så en sandsynlighed for, at vi ikke bliver nødt til at udholde helt så meget af disse trætte endimensionelle tegn i fremtiden. Apropos . . . har en varm butterbeer, fremtidige læser, og nyde. MARTHA V., PARRAVANO
Harry Potter og Goblet af Brand
af J. K. Rowling; illus. af Mary Grandpré
Skolastiske/Levine
Anmeldt 11/00
Den fjerde bog i Harry Potter-fænomenet, på 734 sider, er, hvad du kalde en svælge — en, som nogle vil finde en bred, overbevisende skrevet, og absorbere, mens andre, lange, vidtløftige, og tortuously fyldt med adverbier (“‘, Hvilke objekter er Portkeys?”sagde Harry nysgerrig”)., År Fire på Hogwarts finder Harry påbudt som overraskende fjerde deltager i den magiske trekamp-Turnering — “en venskabelig konkurrence mellem de tre største Europæiske skoler for trylleri” — i hvilken han rekorder en drage, redder Ron fra merpeople, og finder vej gennem en labyrint, der-uden at Dumbledore og beføjelser godt, fører til den mørke troldmand lord Voldemort og til døden af en af de andre deltagere., Før og ind imellem bogens store handling (turneringen er ikke annonceret, indtil side 186, og Harry ‘ s deltagelse ikke indtil side 271), Hun udforsker hendes store tema om det gode mod det onde, og hendes små temaer af værdien af loyalitet og moralsk mod, og de onder af gul journalistik, undertrykkelse og intolerance. Vi finder ud af, for eksempel, at Hagrid ikke kun er overdimensioneret, men delvis kæmpe, hvilket betragtes som en skammelig arv; vi ser Hermione blive spottet som en “mudblood” for hendes blandede Muggle-guiden forældre., Ro !lings vægt her er meget mindre på skolelivet (ikke en enkelt inter-house matchuidditch-kamp!) og meget mere om den bredere troldmandsverden og samtidig på Harrys mere smalle, personlige verden, da han har sin første kamp med Ron og beder en pige om sin første dans. Men i det hele taget er den følelsesmæssige virkning skuffende lille. Hog .arts-studentens død forårsager nary et løft af læserens øjenbryn; den komplicerede forklaring på Voldemorts infiltration af hog .arts er ret absurd og umulig at træne ud fra de givne spor., Karakteriseringen synes også at blive tyndere, med Dumbledore især reduceret til en karikatur af genialitet. Som en overgangsbog, imidlertid, Goblet of Fire gør sit job-grundigt, hvis facilely – og rejser nogle fristende spørgsmål: vil Snape virkelig vise sig at være en af de gode fyre? Hvad er forbindelsen mellem Harry og Voldemorts tryllestave, mellem Harry og Voldemort selv? Når Harry fortæller sin fortælling om Voldemorts tilbagevenden, hvad betyder triumfens Flygtige glans i Dumbledores øjne? Hold øje, Pottermaniacs, for år fem. MARTHA V., PARRAVANO

Harry Potter og fønixordenen
af J. K. Rowling; illus. af Mary Grandpr.
Levine/Scholastic
anmeldt 9/03
denne anmeldelse er meget ligesom den legendariske træ falder i en ubeboet skov: usandsynligt at gøre en lyd. Men for rekorden er HP5 den bedste i serien siden A .kaban og langt bedre end turgid HP4. Med ro .ling igen efter formlen om at give Harrys daglige problemer og bekymringer samme vægt som den større kamp om godt mod ondt, Harry, nu en sullen femten, befinder sig i rollen som outsider., De voksne guider i Phoeni.Order forbereder sig på tilbagevenden af Voldemort uden ham; hos Hog .arts, han ignoreres af Dumbledore, forbudt fra .uidditch, og — takket være skrå pressedækning — betragtes generelt som en Løgner og en “underlig.”Et nyt Forsvar Mod mørkets kræfter-lærer, som bakkes op af et Ministerium for Magi i Voldemort-benægtelse, begynder at tage over Hogwarts en undertrykkende pædagogiske dekret i en tid, der giver Rowling med mulighed for nogle skarpe satire., Dette er en af de sjoveste bøger, med tegneserie dødbolde medvirkende Onkel Vernon og Hagrid, og med Fred og George Weasley at overgå sig selv i ugudeligt sjove sidebemærkninger. Men det er også en af de mest ubehageligt aggressive: voksne snarl på hinanden; Slytherins og Gryffindors synes evigt at fornærme hinanden og endda komme til slag. Plottet ikke bære tæt kontrol, og de klimatiske konfrontation mellem “Dumbledores Army” (en gruppe af Hogwarts-studerende ledet af Harry), og en horde af Death Eaters er en banal shoot-’em-up scene med lidt magi smidt i., Den afsluttende wrap-up, men, som Dumbledore forklarer det hele til Harry (og for os), indeholder en åbenbaring om Neville Longbottom, der skal holde fans, der syder vilde formode, indtil den næste rate. HP5 forbliver en meget passiv læseoplevelse, med alt det arbejde, som forfatteren og ingen kræves af læseren (dvs .. disse allestedsnærværende, tvetydige udvaskningsadverb: “‘ jeg bliver ikke bagud!’sagde Hermione rasende”)., Men tally bogens styrker og svagheder, som du kan, er det faktum, at Hun har igen skabt et fuldt udbygget verden, og for oplevelsen af at være der med Harry, HP5 ikke kan være beat. MARTHA V. PARRAVANO
Harry Potter og Half-Blood Prince
J. K. Rowling ; illus., af Mary GrandPré
Levine/Skolastiske
Anmeldt 9/05
Dette sjette Harry Potter wow seriens mange fans — Rowling leverer elskelig tegn og spændende situationer, der har gjort serien så populær, behændigt vævning i parceller, som er begyndt i tidligere bøger og vender tilbage til comic hæfteklammer af guiden skolens liv, mens de leverer friske nyheder., Kendere vil bemærke, at Rowling er reel opmærksomhed er fokuseret på at oprette Harry ‘s endelige opgør med Lord Voldemort: Dumbledore’ s egen Pensieve tutorials med Harry, hvor de to finkæmme gennem forskellige tegn, der “minder om the Dark Lord’ s historie, at søge om midler til at besejre ham, er det vigtigste budskab i bogen, men vil betale sig fuldstændigt i de sidste bind., Alligevel er der masser af engagerende mysterium og spænding her: titelkarakteren, Halvblodsprinsen, okkluderet for det meste af bogen som blot forfatteren af nogle nyttige noter i Harrys potions-tekst, brister i overraskende prominens ved udgangen. Harry selv, vokset mere uafhængig, afgørende og “fantasifuld”, kommer af alder og forpligter sig selv efter eget valg til at besejre Voldemort og acceptere, at tidligere beskyttere som hans forældre og Dumbledore (og endda Dursleys) ikke længere står mellem ham og fare., Gamle stridigheder mod Snape, nu Forsvar Mod mørkets kræfter-lærer (hvis forskruede loyalitet blive endnu mere uigennemsigtige), og Draco Malfoy, de nyeste Death Eater rekruttere, fortsætte med uformindsket styrke og crescendo i en epokegørende forræderi tæt glimrende tryllet ved Rowling. I krigen mod Voldemort kan Snape vise sig at være linchpin lige så meget som Harry, men for at finde ud af det, skal læserne vente på den ultimative Harry, bog syv. ANITA L. BURKAM

Harry Potter og Dødsregalierne
af J. K. Rowling ; illus., af Mary GrandPré
Levine/Skolastiske
Anmeldt 9/07
Den vildt populære serie slutter med et brag som Harry Potter, den Dreng, Der Boede sammen, forlader det velkendte oase af Hogwarts for at besejre Lord Voldemort, der én gang for alle — eller så han håber., Fra en hårrejsende flugt ved bogens begyndelse til den monumentale kamp på sin afslutning, der sætter Død Spisere mod the Order of the Phoenix, Dumbledores Army, og mange magiske væsner (herunder en usandsynlig betinget af hus elvere), Deathly Hallows pauser formel, forebygger skoledreng opsætning af fortiden for en straight-up quest eventyr blottet for Øje, tilbageholdelser, og eksamener. På flugt søger nu sytten år gamle Harry, Ron og Hermione Horcru .es, introduceret i bog seks som nøglen til Voldemorts ødelæggelse., I mellemtiden er Harry, fortvivlet over sin mentor Dumbledores død, gåder gennem tidligere Hogwarts rektor skyggefulde fortid og opdager et nyt middel til at besejre Voldemort: the Deathly Hallows, tre legendariske objekter, der tilsammen giver deres besidderen magt over døden.
som Bogen åbner, er Voldemort begyndt at gribe magten i et stille kup: med diskrimination kodificeret, trin for trin, i lov og kritikere hurtigt “forsvundet”, er det resulterende samfund et velkendt dystopisk mareridt — og Hog .arts er ikke noget fristed., Snarere, med den stadig gådefulde Snape installeret som rektor og flere Dødspisere tilføjet personalet, det er et ungdomsfængsel og indoktrineringscenter. Ro .ling trækker nogle slag i at skildre dette dystre landskab: tortur, hvis ikke grafisk beskrevet, er uforsonligt til stede, og kropstællingen klatrer stadig højere. Læsere, der voksede op med serien, vil sætte pris på, hvordan den er modnet, men yngre nytilkomne kan blive overvældet af et niveau af vold og tab, der langt overgår alle tidligere bind.,
Rowling naturligvis havde en lang øje for plotte: mange mindre personligheder frem fra træværket til at opfylde tidligere foregribelse, mens andre — Ron og Neville Longbottom, især — endelig komme til deres ret. Hvad angår Harry, flirter drengens helt med mørke, kaster uforgivelige forbandelser med en følelse af “berusende kontrol” og ildevarslende fristet af løftet om magt, der plettet Dumbledore. I sidste ende reddes han imidlertid af sin evne til kærlighed og selvopofrelse, og det er her, ro .lings budskab ringer højt og tydeligt., Harry er konsekvent defineret af hans medfølelse; det kan endda være hans (midlertidige) undergang, som når hans valg om at afvæbne snarere end at dræbe en af fjenden identificerer ham midt i en kadre af lokkefugle. Men medfølelse er den kvalitet, der gør det muligt for Harry at bryde cyklussen af had mellem Muggle og guiden, husalf og menneske og endda Gryffindor og Slytherin — og krusningseffekterne af denne præstation er uberegnelige.
Ravenous fans og højere end nogensinde stakes til side, bogen har sine fejl., Rowling stadig rabatter evne til sit publikum til at læse mellem linjerne og ikke efterlader nogen underfundighed til fantasien (til et retskaffent vred Hermione, “‘Ja,’ sagde Ron sycophantically”); visse plot-enheder virke som forhastet tilføjelser til den magiske regelsæt; og scener af konceptuel eksposition, især en langsom én, der gennemskærer Harry og Voldemorts endelige opgør, der er dårligt integreret, sjældent at opretholde spændingen., Ikke desto mindre, Rowling opfylder løftet om tidligere bind, binde løse tråde, uddybning karakter kompleksitet til at matche Harry ‘ s udvikling, anerkendelse af livets nuancer af grå, trække ud hver følelsesmæssige stop, og fører hende helt ind i voksenalderen, mens der stadig producerer de mest fokuseret plot linje og lag på lag, hjerte-i-halsen klimaks af serien. (Snape spiller sin rolle, og i stedet for at løse sin karakter som ren god eller ren ondskab, tillader ro .ling ham et fuldt mål for begge og den interne konflikt at matche.,) Efter al adrenalin frigiver en epilog forsigtigt læsere og skinner et kort nitten år senere lys på efterspørgslen for alle involverede, der indeholder små, tilfredsstillende ekkoer af Harrys egen første introduktion til troldmandsverdenen.
Det er foruroligende at nå slutningen af en saga, der nået sådanne højder af kulturelle mætning; der er ikke nok handling eller bittersød opløsning i verden at forberede os til endelig afregning af at sidste side igen, og læsere vil altid have en mere kapitel, er en anden historie, inden de forlader universet af bogen., Ro .ling anerkender yndefuldt denne ambivalens. De indledende scener af Dødsregalierne finde Harry, for sidste gang inde i Dursleys hus på nummer fire, Privet Drive, sigtning gennem hans ejendele, som minder om tidligere eskapader, og længselsfuldt bud farvel til dem, der, ligesom sine forældre og godfather, blev tabt til ham. Læsere vil dele sine følelser af nostalgi i dette triumferende farvel til drengens troldmand. CLAIRE E. GROSS
For mere i vores Fan Uge serien, skal du klikke på tag Fan Uge 2016 og se #HBFanWeek på Twitter.