recenze série Harryho Pottera J. K. Rowlinga

Harry Potter a kouzelnický kámen
J. K. Rowling; illus. Mary Grandpré
Levine/Scholastic
Přezkoumána 1/99
Osamocené Harry Potter žije psí život s jeho hrozné příbuzní. Spí ve skříni na koštěti pod schody a jeho teta a strýc jsou považováni za otroka., K jeho jedenáctým narozeninám pro něj začínají přicházet tajemné misie, které nakonec vyvrcholily příchodem obra jménem Hagrid, který ho přišel doprovodit do Bradavické školy čarodějnictví a čarodějnictví. Harry se dozví, že jeho rodiče zemřeli a zachránili ho před zlým čarodějem a že on sám je předurčen být čarodějem velké moci. Harryho překvapený úvod do života čarodějnictví začíná jeho nákupem, pod Hagridovým vedením, všech nástrojů ctižádostivého čaroděje: hůlka, šaty, kotel, koště, sova., Bradavice je typická Britská veřejná škola, s velkým důrazem na hry a čest domů. Harryho dům je Nebelvír, čas-poctěn soupeř Zmijozel: on se stane hvězdou na Famfrpál, což je nesmírně složitá hra, hraje se čtyřmi různými míčů, zatímco celý tým se vrhne na košťatech. Studuje Bylinkářství, Dějiny Magie, Kouzla, Lektvary, Temná Umění, a další tajemné předměty, to vše při stále blíže k jeho osudu a tajemství kámen mudrců., Dělá přátele (a nepřátele), prochází nebezpečnými a vzrušujícími dobrodružstvími a ospravedlňuje nadějné předpovědi o něm. Lehký caper cestuje po území, které vlastní pozdní Roald Dahl, zejména při léčbě padouchů — jsou jednotně tak nestydatě hrozné, jak je to možné-ale tón je mnohem láskyplnější. Okouzlující a čitelný romp s nejsympatičtějším hrdinou a plný nádherných magických detailů. ANN a. FLOWERS
Harry Potter a tajemná komora
J. K. Rowling; illus., autor: Mary Grandpré
Scholastic / Levine
recenze 7/99
V tomto pokračování fenomenálně populárního Harryho Pottera a kouzelnického kamene se Harry vrací do Bradavické školy čarodějnictví a čarodějnictví druhý rok po mizerném létě se svými Mudlovskými (nemagickými) příbuznými. Znovu, Harry je ve škole zkušenosti jsou barevné setkání s geniální duchové a antagonistické učitelů, o soupeření mezi dobrý chlap Nebelvíru a slizký Zmijozel Domu, a zlověstné tajemství je třeba vyřešit zahrnující Harryho úhlavní nepřítel, temný čaroděj Lord Voldemort., Přitažlivost rowlingova tradičního britského školního příběhu je opět desetinásobně zvětšena fantazijními prvky, které se na něj překrývají. Atmosféra Rowling vytváří je jedinečný; příběh kouzelníci spolu, Harry je nenáročný a zcela sympatický hrdina. Ale po pravdě řečeno, můžete mít pocit, jako byste to všechno četli dříve. Rowlingová jasně Trefila vítěznou Formuli první knihou Harryho Pottera; druhá kniha – i když stále skvělá zábava-cítí tad, studna, formulaic. MARTHA v. PARRAVANO

Harry Potter a vězeň Azkabanu
Levine / Scholastic
Recenzováno 11/99
všechny aktuální recenze knih Harryho Pottera by měly být pravděpodobně adresovány určitému budoucímu publiku, pro které je Harry spíše knihou než fenoménem; v současné době se recenze zdají nadbytečné. Pro záznam, pak, Ó budoucí čtenáři, tato poslední splátka Harryho ságy je docela dobrá kniha., Základy zůstávají stejné: je to další rok na Bradavické škole čarodějnictví a čarodějnictví (kde je perforce nová obrana proti učiteli Temného umění); je to stále Harry, Ron, Hermiona, Hagrid, Nebelvírský dům a ředitel versus Profesor Snape, Draco Malfoy a jeho Zmijozelští goons, Lord Voldemort a různé další síly temnoty. Ale všechny prvky, díky nimž vzorec funguje, jsou zde zvýšeny., Postavy jsou obzvláště zajímavé, zejména výše zmíněný nový učitel, profesor Lupin, muž s vytí tajemství; Sirius Black, obávaný, možná šílený, uprchlý vězeň, o kterém se předpokládá, že zradil Harryho rodiče a nyní se říká, že je po Harrym; a Harry sám, který čelí realitě násilných úmrtí svých rodičů, se stává silnější osobou — a složitějším hrdinou., Akce Quidditch je zatím nejlepší; třídy bradavic (péče o magické tvory, věštění a lektvary) jsou vynalézavé a zábavné; a Rowling vytáhne šikovnou manipulaci s časem v vzrušujícím vyvrcholení knihy. Je tu naděje, také, pro zmenšení moci Harryho mudlové příbuzní se zdají mít nad ním-a tak pravděpodobnost, že nebudeme muset vydržet tolik těchto únavně jednorozměrných postav v budoucnu. Když o tom mluvíme . . . mají horké butterbeer, budoucí čtenář, a užívat si. MARTHA v., PARRAVANO
Harry Potter a Ohnivý pohár
j. k.Rowling; illus. Mary Grandpré
Scholastika/Levine
Přezkoumána 11/00
čtvrtá kniha Harry Potter fenomén, 734 stran, je to, co říkáte válet — jeden, že někteří najdou široké, přesvědčivě napsané a absorbuje; ostatní, dlouhý, nesourodý, a tortuously plná příslovce („‚Jaké objekty jsou Portkeys?“řekl Harry zvědavě“)., Rok čtyři v Bradavicích zjistí, že Harry si přikázal jako překvapivého čtvrtého soutěžícího v turnaji Triwizard – „přátelská soutěž mezi třemi největšími evropskými školami čarodějnictví“ – během kterého pronásleduje draka, zachrání Rona z merpeople, a najde si cestu bludištěm, které, neznalý Brumbálovi a mocnostem dobra, vede k temnému čaroději Voldemortovi ak smrti jednoho z dalších soutěžících., Před a mezi knihy je hlavní akce (turnaj není oznámila, dokud stránka 186, a Harry je zapojení ne, dokud stránka 271), Rowling zkoumá její hlavní téma dobro vs. zlo a její drobné motivy, hodnoty, věrnost a morální odvahu a zlo žluté žurnalistiky, útlaku, a fanatismu. Zjistíme například, že Hagrid není jen dlouhe, ale část-krkonoše, které je považováno za ostudné dědictví; vidíme, Hermiono posmíval se jako „špinavé“ pro její smíšené Mudla-průvodce rodičovství., Rowlingův důraz je zde mnohem méně na školní život(ani jeden Inter-house Quidditch zápas!) a mnohem více na širším kouzelnickém světě a současně na Harryho užším, osobním světě, protože má svůj první boj s Ronem a žádá dívku o svůj první tanec. Celkově je však emocionální dopad zklamáním mírný. Smrti Bradavicích student příčiny ani výtah čtenáře obočí; složité vysvětlení pro Voldemortovy infiltrace Bradavic je poměrně nesmyslné a je nemožné pracovat z dané stopy., Charakterizace se také zdá být tenčí, zejména Brumbál se snížil na karikaturu geniality. Jako přechodná kniha, nicméně, Goblet of Fire dělá svou práci-důkladně, pokud facile — a vyvolává některé dráždivé otázky: bude Snape opravdu dopadat být jedním z dobrých kluků? Jaké je spojení mezi Harryho a Voldemortovými hůlkami, mezi Harrym a Voldemortem samotným? Když Harry vypráví svůj příběh o Voldemortově návratu, co znamená prchavý záblesk triumfu v Brumbálových očích? Zůstaňte naladěni, Pottermaniaci, na pátý rok. MARTHA v., PARRAVANO

Harry Potter a Řád Fénixe
j. k.Rowling; illus. Mary GrandPré
Levine/Scholastic
Přezkoumána 9/03
Tato recenze je moc jako příslovečný pád stromu v neobydleném lese: nepravděpodobné, aby se zvuk. Ale pro záznam, HP5 je nejlepší v sérii od Azkaban, a mnohem lepší než turgid HP4. S Rowlingem opět podle vzorce dávat Harryho každodenní potíže a starosti stejnou váhu jako větší Bitva dobra vs. zla, Harry, nyní mrzutá patnáctka, ocitne se v roli outsidera., Dospělí kouzelníci v pořadí Phoenix připravit na návrat Voldemorta bez něj; v Bradavicích, On je ignorován Brumbál, zakázán od famfrpál, a — díky šikmé tiskové pokrytí-obecně považován za lháře a “ podivín.“Nová obrana proti Temnému učiteli umění, podporovaná Ministerstvem magie ve Voldemortově popření, začíná převzít Bradavické jeden represivní vzdělávací dekret najednou, poskytuje Rowlingovi příležitost pro nějakou ostře hranou satiru., Toto je jedna z nejzábavnějších knih, s komiksovými scénami v hlavní roli strýčka Vernona a Hagrida, a s Fredem a Georgem Weasleyem se překonávají v bezbožně vtipných asides. Ale je to také jeden z nejvíce nepříjemně agresivní: dospělí vrčení na sebe; Slytherins a s Ním se zdá, neustále urážet navzájem, a dokonce přijít do rány. Děj není moc blízko kontrolou, a vrcholnou konfrontaci mezi „Brumbálova Armáda“ (skupina Bradavicích studenti pod vedením Harry) a hordu smrtijedů je banální shoot-‚em-up scény s trochu magie hodil., Závěrečný wrap-up, ačkoli, ve kterém Brumbál vysvětluje všechno Harrymu (a nám), obsahuje zjevení týkající se Neville Longbottom, který by měl udržet fanoušky fizzing s divokým surmise až do další splátky. HP5 je stále vysoce pasivní zážitek ze čtení, se všechny práce provádí autor a není třeba čtenáře (viz. ty všudypřítomné, nejednoznačné příslovce: „‚ nezůstanu pozadu!“řekl Hermiona zuřivě“)., Ale tally kniha silné a slabé stránky, jak chcete, faktem zůstává, že Rowlingová opět vytvořil plnohodnotnou svět a pro zkušenost, že tam s Harrym, HP5 nelze porazit. MARTHA v. PARRAVANO
Harry Potter a Princ poloviční krve
J. K. Rowling ; illus., autor: Mary GrandPré
Levine / Scholastic
Recenzováno 9/05
tento šestý Harry Potter ohromí mnoho fanoušků série-Rowling přináší sympatické postavy a vzrušující situace, díky nimž byla série tak populární, šikovně se tkala na pozemcích, které začaly v dřívějších knihách a vracely se ke komiksovým sešívkám kouzelnického školního života a poskytovaly nové novinky., Znalci si všimnou, že Rowlingova skutečná pozornost je zaměřena na Nastavení Harryho konečného zúčtování s Lordem Voldemortem: Brumbálovy soukromé kurzy Pensieve s Harrym, ve kterých oba procházejí vzpomínkami různých postav na historii Temného pána a hledají prostředky, jak ho porazit, jsou hlavním tahem knihy, ale plně se vyplatí pouze v posledním svazku., I tak, je tu spousta poutavého tajemství a napětí: titulní postava, napůl krvavý princ, uzavřený pro většinu knihy jako pouhý autor některých užitečných poznámek v Harryho lektvaru, do konce praská do překvapivého významu. Harry sám sebe, stal se více nezávislý, rozhodný, a „fanciable,“ pochází z věku, spáchání sebe tím, že jeho vlastní volba, aby porazil Voldemorta, a připouští, že bývalý chrániče jako jeho rodiče a Brumbál (a dokonce i Studentky) již stojí mezi ním a nebezpečí., Staré animozity proti Snape, nyní Obrany Proti černé magii učitel (jehož zkroucené loajality se stal ještě více neprůhledné), a Draco Malfoy, nejnovější smrtijed nábor, pokračovat v nezmenšené míře a crescendo do epochální zrada na blízko, brilantně vykouzlil Rowling. Ve válce proti Voldemortovi se Snape může ukázat jako spojka stejně jako Harry, ale aby to bylo jisté, čtenáři budou muset počkat na konečného Harryho, knihu sedm. ANITA L. BURKAM

Harry Potter a Deathly Hallows
od J. K. Rowlingové; illus., autor: Mary GrandPré
Levine / Scholastic
recenze 9/07
divoce populární série končí třeskem jako Harry Potter, chlapec, který žil, opouští známé útočiště Bradavic, aby jednou provždy porazil Lorda Voldemorta – nebo tak doufá., Od útěku na vlasy na začátku knihy až po monumentální bitvu na jejím konci, která staví smrtelné jedlíky proti Řádu Phoenixu, Brumbálovy armády a mnoha magických tvorů (včetně nepravděpodobného kontingentu domácích elfů), Deathly Hallows breaks formula, vyhýbání se školáckému nastavení minulosti pro dobrodružství s přímým hledáním bez famfrpálu, zadržení a zkoušek. Na útěku, nyní sedmnáctiletý Harry, Ron, a Hermiona prohledávají viteály, představený v knize šest jako klíč k Voldemortově zničení., Mezitím Harry, rozrušený nad jeho mentor Brumbálova smrt, hádanky přes bývalý Bradavický ředitel temnou minulost a objevuje nové způsoby jak porazit Voldemorta: relikvie Smrti, tři legendární předměty, které dohromady dávají jejich majiteli moc nad smrtí.
Jak se kniha otevírá, Voldemort se začal chopit moci tichým převratem: s diskriminací kodifikovanou, krok za krokem, do práva a kritici rychle „zmizeli“, výsledná společnost je známá dystopická noční můra — a bradavice nejsou svatyní., Spíše, s dosud záhadným Snapem instalovaným jako ředitel a několika Smrtijedi přidanými do personálu, je to vězení pro mládež a indoktrinační centrum. Rowlingová při zobrazování této bezútěšné krajiny vytáhne několik úderů: mučení, pokud není graficky popsáno, je nesmiřitelně přítomno a počet těl stoupá stále výše. Čtenáři, kteří vyrostli se sérií, ocení, jak dozrála, ale mladší nováčci mohou být ohromeni mírou násilí a ztráty, která daleko překonává všechny předchozí svazky.,
Rowling zřejmě měl dlouhé oko pro vykreslování: četné drobné osobnosti se vynoří ze dřeva, aby splnily minulé předzvěstí, zatímco jiní — Ron a Neville Longbottom, zvláště — konečně přicházejí do své vlastní. Pokud jde o Harryho, chlapecký hrdina flirtuje s temnotou, vrhá neodpustitelné kletby s pocitem „opojné kontroly“ a zlověstně v pokušení příslibem moci, který Zkažil Brumbála. Nakonec je však zachráněn svou schopností lásky a sebeobětování a právě zde Rowlingovo poselství zní hlasitě a jasně., Harry je důsledně definován jeho soucitem; může to být dokonce jeho (dočasný) pád, jako když jeho volba odzbrojit spíše než zabít jednoho z nepřátel identifikuje ho uprostřed kádru návnad. Ale soucit je kvalitou, která umožňuje Harry prolomit kruh nenávisti mezi Mudly a čaroděje, dům, elf a člověk, a dokonce i Nebelvír a Zmijozel — a zvlnění účinky tohoto úspěchu jsou nevyčíslitelné.
Ravenous fanoušci a vyšší než kdy jindy sázky stranou, kniha má své nedostatky., Rowlingová stále slevami schopnost její publikum číst mezi řádky a listy č. jemnost, představivost (spravedlivě naštvaný, Hermiono, „‚Ano,‘ řekl Ron podlézavě“); některá zařízení spiknutí zdát jako uspěchaný dodatky k magické pravidel; a scény konceptuální expozice, zejména trmácet ten, který půlí Harry a Voldemort je konečné zúčtování, jsou špatně integrované, zřídka udržení napětí., Nicméně, Rowling plní slib z předchozích svazků, vázání volné závity, prohloubení charakteru, složitosti, aby odpovídaly Harry se vyvíjí uznání život je v odstínech šedé, tahání každý emocionální zastavit, a vedoucí její hrdina do dospělosti, zatímco stále vyrábí nejvíce zaměřena zápletku a vrstvené, srdce-v-krku vyvrcholení série. (Snape hraje svou roli,a místo toho, aby vyřešil svou postavu jako čisté dobro nebo čisté zlo, Rowling mu umožňuje plnou míru obou a vnitřního konfliktu.,) Po tom všem adrenalinu epilog jemně propouští čtenáře a svítí stručným devatenáctiletým světlem na následky pro všechny zúčastněné, které obsahují malé, uspokojující ozvěny Harryho prvního úvodu do kouzelnického světa.
je znepokojující dosáhnout konce ságy, která dosáhla takových výšek kulturní saturace; na světě není dostatek akce nebo hořkosladkého rozlišení, které by nás připravilo na konečnost posledního otočení stránky, a čtenáři budou vždy chtít ještě jednu kapitolu, ještě jeden příběh, než opustí vesmír knihy., Rowlingová tuto ambivalenci elegantně uznává. Otevření scény relikvie Smrti najít Harryho, za poslední dobu uvnitř Dursleyových‘ dům číslo čtyři, zobí ulice, probírat své věci, připomínající minulé eskapády, a toužebně nabízení sbohem těm, kteří, stejně jako jeho rodiče a kmotr, byl ztracen s ním. Čtenáři budou sdílet své pocity nostalgie v tomto triumfálním rozloučení s chlapeckým čarodějem. CLAIRE e. GROSS
Pro více informací v naší sérii Fan Week klikněte na TAG Fan Week 2016 a podívejte se na #HBFanWeek na Twitteru.